Nápoly maraton - beszámoló

2012.02.01. 00:17

Ezt a futást Barnaki Ferinek ajánlom. Nem lehetnék az a futó, aki most vagyok, ha ő nem vesz a szárnyai alá anno. Mindent köszönök.

6:18: Nyűgös kelés, mintha esne az eső, basszus, erről nem volt szó. Kicsit el is megy a kedvem mindentől. Nehezen csúszik a reggeli, töketlenkedek az öltözéssel (még mindig nem tudom, hogy hosszúgatyában vagy rövidben kéne futni, és felül hány rétegben), nem haladok a cuccolással, 20 perccel később sikerül indulni, mint a tervezett.
7:35: elhagyom a hotelt, esőnek nyoma sincs, tökéletes az idő, 5 fok, kicsit borús. Huhh, megkönnyebbülök. (Később kiderült, hogy az eső-hangeffekt az udvarban csöpögő konténernyi méretű légkondikból jött, és csak a reggeli párától volt vizes minden.) Kikocogok a megállóba (100 m). Síri csönd és hullaszag, se emberek, se járművek. Előkotrom a telefonomhoz a fejhallgatót, beizzítom a zenét, és várok.
7:44: jön végre egy busz, és ez pont a gyorsabbik, az R2, hurrá!
7:46: fent vagyok végre a buszon, jegyet kezelek, leülök, huh, most már simán odaérek (ahogy azt Móricka elképzelte…). Alul rövid lesz a nyerő, ezt gyorsan eldöntöm, megszabadulok egy réteg hosszúnadrágtól, visszaveszem rá a túragatyát. Közben szól a Metallica: Enter Sandman, majd Mobytól a Lift Me Up. Feltölt, felpörget, meghat, jön a flow, I am ready to fly :o)))
7:52: mintha nem jó irányba menne ez a busz, tegnap erre sétáltunk, ez megy vissza a szállás felé, wtf?!?! Teló + kesztyű táskába bevág, odarohanok a vezetőfülkéhez, hajtogatom a megálló nevét, ahol le akartam szállni, de a sofőr csak csóválja a fejét. Aztán kiveszem a szavaiból, hogy nem megy arra, mert a maraton miatt le van zárva. Vááááááááá, hogy lehetek ennyire hüjje 3,14csa, hogy ez nem jutott eszembe?! Magyarázom neki, hogy qrvagyorsan rakjon le engem valahol, mielőtt visszavinne oda, ahonnan hozott. 8:30-kor van rajt, minden perc számít. Az olaszos lazaság első előnye: gyorsan megáll egy villamosmegállónál, és leszállhatok végre.
7:54: innen olyan 1,5 kili lehet a rajt, odakocogok a nagy hátizsákkal (még jó, hogy a sátrat is így szoktam megközelíteni, fel se tűnik az a plusz x kg a hátamon). Nem így terveztem a bemelegítést, de még így is olcsón megúsztam a bakit.
8:02: odaérek a rajtba, pakolás, vetkőzés, "miben fussak?" tanakodás: a legtöbben felül 2 rétegben vannak, de nekem jónak tűnik az egy szem ujjatlan fölső + karmelegítő kombó. Azzal nyugtatom magam, hogy ők biztos 4+ órás maratonhoz öltöztek, nem gyors tempóhoz. De azért bújkál bennem a kisördög: bár itt most a körbezárt téren szélcsend van, vajon lent a tengerparton mekkora huzat lesz? Mindegy, most már így leszek és kész. Zsebek megtömése (gélek, zsepi, wc papír, kis palack izo, vészkészlet Ca+Mg+K), cucc leadás, beállás a toitoi sorba (ami nem rövid, viszont hosszú - ennyit a további melegítésről), közben kis ugrálgatás-nyújtás, ha már másra úgyse lesz idő.
8:20: jaj, a nulladik gélt már 5 perce meg kellett volna ennem, gyors gél+izo tankolás
8:24: én jövök végre, egy perc pisiszünet, aztán már nincs több dolgom, mehetek a rajtba
8:25: meglátom Ornella Ferrarát (2:27-es PB-je van), ő is 2 rétegben van, ő se vastagabb nálam, talán tud valamit, mégiscsak kéne az a hosszúujjú
8:26: csomag újra ki, kesztyű le, hosszúujjú előkotor, karmelegítő le, sapka le, ujjatlan le, hosszúujjú fel, ujjatlan vissza, sapka vissza, kesztyű vissza, karmelegítő elrak
8:28: csomag vissza, berobbannék a rajtba, az első zónába, de mutatják, hogy azt a másik oldalról kell. Keresztülverekszem magam a tömegen. Még jó, hogy a PUF koncerten ezt is gyakoroltam :o)
8:29: bent vagyok végre az első rajtzónában, látom, hogy az elitfutólányok még most futnak vissza a rajtfolyosón szemből, én is kirobbanok még a fotósokat kerülgetve egy 50 méteres repülőszerűségre, utolsónak állok be a rajtba, kb. a 3. sorba.
8:30: Rajt! Rajt? Nem rajt. Miért nem rajt? Mire várunk?
8:35: Játszik vmi zenekar, kedélyesen szpíkel a szpíker, a többi futó is türelmetlen, fázunk, a pulzusom esik, 115, már 100 alatt, már csak 89, már 76. Na fasza, a végén még alvásból kell rajtolni…
8:39: végre eldördül a pisztoly, és végre egy tempóban tudok rajtolni a körülöttem futókkal. Se halálfélelem, hogy bedarálnak, mint 2010-ben Firenzében, se tötyörgés előttem 5 perces tempóban, mint tavaly novemberben. Jó jel.

1. km, pulzus meglepően alacsony, 160-ra is nehezen kúszik fel. De emlékeztetem magam, hogy nem kell mindjárt az elején elérni a 170-et, ráér az majd csak 5 kilinél. 4:00 az első ezer. Gyorsnak tűnik, de egy marha nagy lejtővel indítottunk.
2. km, 4:04, lazán, pulzus még mindig 165 alatt. Lehet, hogy még itt is lejt, csak nem olyan látványosan? Vagy a hátszél? Mert vmi szél az fúj, örülök a 2. rétegnek, Ornella tudott valamit. Már ekkor világossá vált, hogy nem szabad figyelnem az egyes km időket, csak a frekit, az érzéseimet és az átlagtempót 5 kiliken, mert itt a terep- és szélviszonyok miatt minden lesz, csak egyenletes tempó nem. Na tessék, egy biztos pont kilőve…
3. km, beállok egy stabilnak tűnő pulzusra, és a hozzá tartozó 4:10-es tempóra. Egy olasz fickó jön velem, innen kb. 20 km-t futunk együtt, segítünk egymásnak, figyelünk egymásra.
4. km, alagút, de milyen bazihosszú ez már? A 4. kilis táblát nem is látom. Nem mozog a levegő, és mintha emelkedne is, lassulás van.
6. km, befutunk vmi kapun, zene szól, szocreál közeg, megkerülünk vmi hosszú medenceszerűséget egy nagy parkban, aztán vissza ki a kapun.
9. km: ez bizony 4:10-es tempó, akárhonnan is nézem. Fejben már elkezdem írni a sub3órás beszámolót, elkalandozik a figyelmem, leesik kicsit a pulzusom, megint lassulok. Hééééé, előbb még le is kell futni, most inkább ide kéne figyelni, hellllóóóó!
14-15. km körül érünk vissza a versenyközpontba, itt kapjuk meg először a nagy emelkedőt (kb. 400 m hosszú lehet 30 m szinttel), nem lesz ez vidám 2 kör múlva. A térről kifutva tudatosul bennem, hogy a domb a másik oldalról is domb, tehát megint le, és majd itt is vissza kell nyerni a szintet újra meg újra, de ez az oldal szerencsére lankásabb. Az egész belvárosban szinte egy méter sík útszakasz sincs.
A félmaraton is a versenyközpontnál van, ez most nem nagyon érdekel, csak annyit látok az órán, hogy valahol 1:28:xx-nál haladtam át. Tartom a 4:10-es tempót, de itt az emelkedőn mintha lassultam volna, megpróbálom a nagy lejtőn visszanyerni, amit elvesztettem. Futok is egy 3:54-es kilit, itt szakad le a sporttárs, akivel eddig együtt jöttünk végig. És lehet, hogy ezt nem kellett volna...
23. km, kisüt a nap, hirtelen melegem lesz, még az is megfordul a fejemben, hogy valahogy le kéne venni alulról a hosszúujjút. Aztán rájövök a megoldásra, locsolni kell magam, eddig ment vízhűtés nélkül, de mostantól nem csak iszom. Jó, hogy csak víz van, és palackból, egy füst alatt le lehet rendezni a frissítést időveszteség nélkül.

Kb. a 27. kilinél jelez először a vészjelző, „Houston, baj van!”. Nem megy feljebb a pulzusom, terv szerint itt már 174 körül pörögtem volna, ehelyett erősen nyomni kell a 172-ért is. Csak a pulzussal kalkuláltam, azzal nem, hogy az izmaim nincsenek hozzászokva ilyen sokáig ilyen erős tempóhoz, egyszerűen nem akarnak menni a lábaim, visszabeszélnek. Rossz jel, ez úgy tűnik mégse a „sima ügy” jelzésű akták közé fog bekerülni, fel kell készülni egy hosszú csatára önmagammal.

Mit lehet tenni, gondolni ilyenkor, mi tartja az emberben a lelket? Ilyenek:
- senki nem mondta, hogy nem fog fájni!
- rengeteg futócimbora szurkol nekem, küldi az erőt, annyi erőnek kell itt lenni, hogy mindjárt oszogatok egy kicsit a körülöttem futóknak is :o)
- kisanyám, senki nem mondta, hogy könnyű lesz!
- ha a Terep50-et végig tudtad nyomni, akkor 3 óra nem okozhat gondot (itt azért vitába szálltam magammal, a Terep50-en ugyanis egy – előre tudott nemszeretem – 2 kilis szakaszt leszámítva egyáltalán nem kellett küzdenem)
- aki egy végtörlesztésre a C-tervet ki tudta dolgozni egy éjszaka alatt (félálomban, ha már aludni nem tudtam a stressztől), és le tudta pörgetni a legeslegutolsó délelőtt pakolás közben/helyett (ezúton is special thanks to my family, nélkülük ez se ment volna), annak egy óra küzdés meg se kottyan
- fejben dől el! Manbo is megmondta!
- mitől vagyok én jobb futó, mint a hasonló tempót tudók? Attól, hogy ezt itt most végignyomom, nem török meg, kemény vagyok!
- "de ha szívtelenül megyek én az idén, nem lesz már győzelem"
- velem még1x nem fog előfordulni, hogy éppenhogy kicsússzak a 3 órából, aztán évekig verjem a fejem a falba, hogy meglehetett volna…
-"Life is for living, you only get one shot at it, so live it to the full and enjoy every minute. [...] Have the courage to go after your dreams and always fight for what you believe in." [Paula Radcliffe: My Story So Far]
- a Mátrabérc ennél sokkal hosszabb ideig és sokkal jobban fog fájni, ha ezt sem bírod ki, mit akarsz a hegyen?!
- folyamatosan hajtottam magam, gyerünk kislány, nem eshet le a pulzus, mert tudtam, ha innen most tartósan 170 alá megy, akkor vége a játéknak
- elképzelem, hogy Nedus visszafut elém, mint Törökbálinton szilveszterkor, az akkor nagyon feldobott
- a többieknek is szembeszél van, a többieknek is emelkedő van
- ez nem az angolkisasszonyok teadélutánja
- ha sikerül a sub3óra, megírhatom Ferinek (ő a volt edzőm) végre, jó lenne újra felvenni vele a kapcsolatot (de ehhez le akartam tenni valami maradandót az asztalra), és megköszönni mindent, amit valaha tőle tanultam (edzés, versenyzés, táplálkozás, és egyáltalán a hosszútávfutó lét, a futás iránti alázat***), nélküle ez a mai futás se (így) lett volna...
- folyamatosan számoltam (így utólag azt mondhatom, pesszimistán, 4:20-as tempóhoz, de még az ahhoz tartozó 3:03-nak is örültem volna, tényleg), hogy hogy állok, és a vége felé már látszott, hogy van tartalék 155 mp-cem a maradék 11 km-re, majd 147 mp 7 kilire, azaz onnan már elég 4:34-ben futni, aztán 35-től 4:40-ben, és még akkor is meglesz a 3 óra. De nem engedhettem ki egy perce sem, örültem, hogy gyűlnek a tartalék mp-ek, mert tudtam, hogy ez maraton b+, bármelyik pillanatban meg lehet borulni úgy, hogy a 6 perces tempó is kínszenvedés. Tehát még a 3:03, 3:06 is veszélybe kerülhet, ha nem veszem komolyan
- ha lelassulok 4:30-4:40-re, nem fog kevésbé fájni, viszont sokkal tovább
- 35 után: végrehajtottad az utolsó feladatot is (gél+víz), közben pihentél egy kicsit, innen már „csak” futni kell, gyerünk!
- és a vége felé: mégiscsak jobban néz ki egy 2:58:xx, mint egy éppenhogy sub3órás 2:59:xx :o)))

34. km, újra a dombon, Ray bekiabálja, hogy előttem 5 perc, mögöttem 8 (látta, hogy már eléggé kész vagyok, és azt akarta, hogy tudjam, hogy állok, és hogy kicsit kiereszthetek, ha akarok), de én tudtam, hogy most csak egyetlen, virtuális ellenfelemmel szabad törődnöm, a 3 órával. "Aki" itt lohol mögöttem 2 perccel, és egyáltalán nem fárad a kis kötsög, nem úgy, mint én :o)
(Azt hiszem, itt már nem hogy nem volt őszinte a mosolyom, hanem egyáltalán nem volt mosolygás, ez azért sokmindent elárul.)

35 után utoljára legurulok a dombról, a tengerparti szakaszon – ahol az elején 4:00-4:04-ben toltam - mérek egy 4:11-es kilit, nincs itt azért akkora baj, csak ez már nagyon nem esik jól. A fordító után úgy 38-nál már nagyon szét lehet esve a mozgásom, szembeszél is van, csak hogy igazán jó legyen, de tudom, hogy ha valami fatal error nem történik (elájulok, elüt egy autó), akkor 3 órán belül leszek. Innen már nem is számolok, azt hiszem már nem is tudnék, csak nézem az összidőt: 2:44, akkor már max. 15 percet kell kibírni, 2:51, már csak 8 perc, mikor jön már az a rohadt 41-es tábla? Azannyaúristenit, már innen emelkedik?! Ez eddig nem tűnt fel! Az utolsó 2 kilin nyomom az órát is ezrenként, majd később még tanulságosak lehetnek az adatok. Jön a nagy domb, úgy érzem, sose érek fel. Pont a 42-es tábláig emelkedik. Mikor először erre sétáltunk, azt hittem, legalább az utolsó 200 méteren lehet majd hajrázni, de most két dolog köti le a figyelmemet: egyáltalán mozgásban maradni a bezsibbadt combjaimmal és kikerülni a célfolyosón keresztülsétáló (!) kutyás bácsit :o( Vaffanculo! Legalább itt lezárhattátok volna a pályát, laza délolasz barátaim! Ránézek a versenyórára, 2:58, minden meg van bocsátva! Sikerült, megcsináltaaaaaaaaaam!!!!!!!!!!!!!!!!! :o))))))))))))))
Kezembe nyomják a 4. helyezett cetlit, amivel egyelőre nem tudom, mit kéne kezdeni, Ray csinál rólam fotót, majd felveszem a cuccot, és elmegyek az öltözőbe. Levezetésre se hely, se erő. Átöltözöm, és a 2 termofölső tetejére felveszem a Trail Running Hungary pólómat. Mert a szívem már a terepre húz, és a terepfutó barátok közé :o) Reszkess Mátrabérc, jövök!!!

. . .

A vége 2:58:30 lett, több mint 2 perces PB, és ezzel az idővel jelenleg 78. vagyok a magyar női maratoni örökranglistán. Az utolsó harmad 1 óra kőkemény lelkigyakorlat volt. Nem mondom, hogy nem fájt, de nagyon megérte :o)))

Végre 3 órán belül! Teljesült egy nagy álmom. Sőt, _A_ NAGY ÁLOM.

Kicsit elkapkodtam :o), a sub3 órát őszre terveztem, egy sub1:30-as félmaratont ápr.1-re, erre itt megfutottam az első felén 1:28:13-at. Meg volt közben egy 41:18-as 10 km is. Most kereshetek új célokat :o))) Nincs mese, kell futni versenyen egy 3-assal kezdődő tizest, olyanom úgysincs még, csak egyetlenegy, edzésről. És nem érhetem be 1:29:xx-cel a Vivicittán...


*** mi a különbség a 2002-es [Firenze, 1:26-os bekezdés után 3:00:39, avagy 2:59:99 :o))) ] és a 2012-es önmagam között? A 2012-es javára a tapasztalat (így mondják szépen, hogy öregszel :oD) mellett egyetlen dolog billentette a mérleget, az a futás iránti alázat. Kellett 10 év, amíg megtanultam (és ebben rengeteget segítettek a terepfutók és a terepfutás), pedig már mindent tudt(hatt)am (volna) hozzá 25 évesen is... 


Linkek:
Hivatalos eredmények
, 5 kilis részidők és pulzusadatok

A bejegyzés trackback címe:

https://42195.blog.hu/api/trackback/id/tr544038548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

monerd2 2012.02.01. 22:11:34

gratula itt is!

amúgy nagyon átéltem a beszámolód több okból is. az egyik ok az, hogy jó érdekesre írtad meg :) a másik, hogy én már egy ideje tudom, hogy nekem valszeg ilyen lesz a maraton majd, túl jól ismerem a combfeszítőimet sajnos :) viszont legalább nem lesz új probléma. nekem ami ilyenkor segít, az egyetlenegy egyszerű gondolat: lehet, hogy nehezek a combok, de fizikailag képesek a szükséges fordulatszám leadására, akkor meg miért ne menjek előre tovább ugyanígy? a hozzá tartozó fájdalmat ugyan (számomra) szinte nehezebb kibírni, mint azt a fajta szenvedést, amit egy 5km versenyen lihegve érez az ember. :)

amúgy az meglep, hogy ilyen kevés nő futott 3-on belül nálunk?! oké, nem gondoltam, hogy sokan voltak-vannak :D

haan-chee · http://www.wellnesscafe.hu/futoblog 2012.02.01. 22:15:49

Itt is nagyon gratulálok, hihetetlen vagy! :) A beszámoló élvezetes, kedvet kaptam tőle ismét maratont futni (bár ilyen időre talán még bringával sem lennék képes...) :)

monerd2 2012.02.01. 22:18:09

a weboldalon a realtime 2:58:24, ez a nettó idő? :)

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.02.01. 22:26:47

Gratulálok, remek beszámoló és nagyszerű az időeredmény is, azt hiszem, majd még visszafelé is olvasok posztokat:)
Megőrülnék, ha ennyit és ennyire figyelném a pulzusmérőt. Az összes versenyemen (főleg maratonokon) egyszerűen képtelen vagyok akár egyszer is ránézni akár pulzusra, akár távra, akár az időre. A legelsőn emiatt 52mp-cel kívül maradtam a 3 órán,pedig ha csak 37kmnél rápillantok, már akkor meglehetett volna.

De nem tanultam belőle azóta sem, ugyanúgy képtelen vagyok feldolgozni menet közben a kijelző esetleges kellemetlen látványát, ahogy te meg osztani-szorozni tudtál menet közben, az már-már hátborzongató:)

nedus65 2012.02.02. 08:22:46

Réka ! Hatalmas gratuláció !! Végig izgultam az egész beszámolódat ( közben egy kis görcs keletkezett a gyomrom tájékán-úristen , mindjárt itt van Pozsony !!-köszi :)))
Nagyon kemény , nagyon összeszedett voltál fejben ! Ezt (is) nagyon irigylem Tőled !
Barnaki Ferivel éppen ma találkozom ( reggelente sokszor összefutunk a kiserdőben ) , majd elújságolom neki a hírt !
További hasonlóan motivált futásokat ( eredményeket nem kívánok , mert azokban biztos vagyok !! )kívánok és nagyon kellemes évet !!
szia
nedus

TV-Judit 2012.02.02. 12:29:28

Szuper futás és profi versenyzés. Nagyon gratulálok! A fiúkat most eléggé motiválod ezzel az eredménnyel. :-) Mátrabércen szerintem jó leszel, mondjuk lehet, hogy érdemes lenne bejárnod, ha igazán jót akarsz futni.

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 12:42:14

@haan-chee: asszem neked most még vagy fél évig nem kéne maratonon törni a fejed :o)

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 12:43:17

@monerd2: 24 a nettó, 30 a bruttó, de a saját mérés 31 lett, így egyszerűbb a 30-cal számolni, a részidőim is ahhoz passzolnak. Meg a ranglistákba is a bruttó idők kerülnek úgyis...

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 12:46:39

@korpaZASZ: én simán nézegetem akár 100 m-ként a pulzust, nem okoz gondot. Ebből kifolyólag tudok akár ilyet is futni, hogy 2,5 km-ként 2-vel emelkedik a pulzusom, de hajszálpontosan: edzesonline.hu/edzes/809784

És a fejszámolás is sokat segít, bármikor meg tudom mondani +/- 1-2 mp-re, hogy ha innen X tempót futok, akkor milyen eredmény lesz belőle.

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 12:48:10

@TV-Judit: készülök szervezni egy MB bejárós edzőtáborszerűséget a márc15-i hétvégére. 4 nap remélem elég bejárni a pályát, a necces helyeket akár 2x is.

Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2012.02.02. 12:49:46

Mégegyszer itt is gratulálok. Engem is nagyon motivál az eredményed, főleg, hogy úgy képzeltem, amíg nem tudok 1:25 körüli félmaratont, a 3 órán belüli maratont el kell hessegetni a fejből. Az biztos, hogy hatalmas teljesítmény volt ilyen tempóban végignyomnod. Nem ugyanaz egy lánytól 3 órán belül futni mint egy fiútól, jóval nagyobb teljesítmény! Ezt az örökranglista is mutatja. Szép volt na. De, fej lehajt és fut tovább! :)

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 12:51:52

@Joe.: Ez a "fej lehajt és fut tovább" a legjobb mondat, amit Nápoly óta hallottam. Így lesz!

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 13:25:10

@Joe.: Ja, én is kb. így képzeltem, hogy addig nem megyek úgy neki egy maratonnak, hogy kettessel kezdődjön, amíg nem tudok stabilan 1:27 alatti félmaratont. Talán ez a tét-nélküliség is segített most...

Persze az is lehet, hogy már menne 1:27 alatt a feles is, majd kiderül :o)

Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2012.02.02. 13:55:33

@Hiver: "Persze az is lehet, hogy már menne 1:27 alatt a feles is, majd kiderül :o)"
Gyanítom. :)

Ráadásul a második felében lassultál kicsit. Ha jól értem mész terepre, vagyis az állóképesség kerül most automatikusan előtérbe. Úgy képzelem állóképesség növeléssel és a jelenlegi sebességeddel a 2:55 is teljesen reális akár idén.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.02.02. 13:58:20

@Hiver: @nedus65: már oda jutottam, hogy edzésen sem tudok pulzusra futni (pedig a tempófutásaimat arra kellene végeznem), max. sebességre, mondjuk azt másodpercre tartom is.

Örülök, hogy más is készül Pozsonyra rajtam kívül, remélhetőleg nem lesz még nagyon meleg és akkor összejöhet egy jó idő.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.02.02. 14:08:26

@Joe.: alapesetben azt lehetne mondani, hogy 1:27 feletti félmaratonra nem reális egy 2:55ös maraton (sőt!), de itt inkább úgy helyes , hogy az elért maratoni időre nem reális egy 1:27es félmaraton.

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 14:16:26

@korpaZASZ: Én inkább állóképes vagyok, mint gyors, a futóidő kalkulátor (web.axelero.hu/sneci78/tervez.htm) 1:24-et jósol nekem Nápoly alapján, de most jó ha egy ötöst tudnék ebben a tempóban. Esetleg 10 km-t, ha edzek rá még pár hónapot. Szóval nem mindenkire ugyanazok a szorzók jók...

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.02.02. 14:33:32

@Hiver:Ez fura, 4 percesben csak 5 km megy, de 4'14"esben meg 42.2? Itt valami nem kóser. Ez inkább fordítva szokott lenni, nekem pl. az 1:18:31es félmaratonomra 2:46:55öt jósol, amit nagyon meredeknek érzek, miközben az egyelőre 2:54-es tényleges időmre 1:22es félmaratont ad meg, ami egy sík versenyen már nagy csalódás lenne.

Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2012.02.02. 14:42:54

@korpaZASZ:
Csak én nem egy félmaraton alapján számoltam, hanem a mostani maratoni futásból.
Ideális esetben egy maraton második fele ugyanolyan gyors mint az első, sőt gyorsabb.(51%,49% részídő).

Ebből következik, amit sztem Hiver jobban vág nálam, hogy a maratoni ídő további javításához első körben ott van a kiaknázható potenciál számára, a maratoni táv második felében, amihez az állóképesség növelése a kulcs minden jelenlegi képesség megtartása mellett.

De hagyjuk ezt, nem szeretném szétirogatni Hiver blogját, ez csak az én egyszerű meglátásom volt. :)

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 14:51:26

@korpaZASZ: valószínűleg a te adottságaidhoz jobban fekszik a félmaraton, az enyémhez meg a maraton. Ennyi, nem kell túlmisztifikálni :o)

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 14:55:52

@Joe.: gyorsasági állóképesség növelés lehet a kulcs, talán, de ezekkel a fogalmakkal sose voltam tisztában, érzésből tolom.
Annyi lehetett a bibi, hogy 4:10-ben 10 kilit se futottam mostanában, nem hogy 42-t, ehhez képest egész jól elmentem 25-öt ebben a tempóban. Nem szokták a lábaim a szántást :o) Érdemes lett volna maratoni tempóban legalább 15-20 (25?) kilit futni edzésen, csak ki a fene tudta, hogy 4:10 lesz a maratoni kezdőtempóm?! Futottam 15-öt 4:20-ban, meg fokozókat 4:12-ig gyorsulva, de ez azért nem ugyanaz...

Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2012.02.02. 15:01:42

@korpaZASZ:
"Ez inkább fordítva szokott lenni, nekem pl. az 1:18:31es félmaratonomra 2:46:55öt jósol, amit nagyon meredeknek érzek, miközben az egyelőre 2:54-es tényleges időmre 1:22es félmaratont ad meg, ami egy sík versenyen már nagy csalódás lenne. "

Pedig nincs itt sem trükk, gyorsaságod baromi jó, de a gyorsaságodhoz viszontítva az állóképességed gyenge. :)
Te is fejleszd az állóképességed! :D

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.02.02. 15:10:02

@Joe.: OK, akkor mit javasolsz? Csüngök a szavaidon, de tényleg, alig van időm Pozsonyig. Futok heti 100km felett (sőt van, hogy 150 közelében alapozáskor), az ébredési pulzusom 40 alatt van, valahol elrontom??? Most már akkor írjuk szét a blogot, ha már elkezdtük legfeljebb kimoderál Hiver innen minket:))

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 15:10:59

@korpaZASZ: dehogy moderálok, végre van egy kis élet itt :o)))

Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2012.02.02. 15:25:17

Ok. :) De viccet felreteve, ami ezeket az ekvivalencia tablazatokat illeti, csak azt tudom, mire szanjak oket.

Pont arra ajanljak, hogy a kulonbozo tavokon megadott idoket osszehasonlitva a sajatjaiddal, meg tudd allapitani, hogy hol van a "bibi", sebesseg vagy kitartas (allokepesseg). Az edzes programodat pl ez alapjan is tudod sulyozni. Feltetele a tablazatnak, hogy a tavnak megfelelo felkeszules, intenzitas stb aranyos. Mast nem nagzon lehet errol mondani.

Ami a konkret esetedet illeti: -Most, hogy negyszemkozt vagyunk, lehetne jobb a reszido, lehetne jobb! (Csapd le csacsi ;-)

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.02.02. 15:58:01

@Joe.: köszi, nagy segítség volt, ezután ezen konkrétumok szerint fogok készülni :)

Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2012.02.02. 16:14:45

@korpaZASZ: Nem gondoltam volna, hogy komolyan gondoltad a kérdést. ;)

Akkor, nagyon egyszerűen fogom leírni azt, amit a számokból bárki kiolvas:

3:46 p/km-el tudsz futni 21km-t, de
3:46 p/km-el, (4p/km-el) nem tudsz futni 42km-t. Mert elfáradsz. Mert a kitartásod nem elég a tempóhoz. Szerinted van elég kitartásod a kivánt tempó függvényében?

Komolyan, mert ezt valaki leírja, akkor az olyan bántó, hogy mondja meg neked azonnal mit kell tenned hogy 3:46 p/km-el fuss maratont? Jóó. :)

Ezek után én is hagy kérdezzek tőled, mire garancia teljesen általánosságban, 40-es pulzus és a heti 100-150km? Mert úgy írtad, mintha ez valamire automatikusan garancia lenne. ;)

Ha gondolod reagálj erre, azzal fejezzük be a témát és maradjunk békés futó kollégák.

Komolyan sok sikert kivánok Pozsonyra.

Joe

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 16:15:28

@korpaZASZ: azért ahhoz, hogy vki okosat tudjon mondani a kérdésedre, nem elég azt tudni, hogy mennyi az ébredési pulzusod és hány km-t futsz egy héten :o) Az se mindegy, milyen elosztásban / milyen intenzitáson.

Én látatlanban azt tippelem, hogy kevés hosszút (35+ km) futsz, vagy túl gyorsan. Tehát kevés az időtartamban hosszú edzésed.

Ha ez nem így van, akkor azt próbálnám meg, hogy egymás utáni 2 napon is hosszúkat futnék (mondjuk 35+20), könnyen. De jó lenne, ha nyilatkozna egy igazán hozzáértő is :o)

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.02.02. 16:41:46

@Hiver: @Joe.: semmire nem garancia, de nyilván mutat egy állapotot, vagyis annak néhány paraméterét, ami kevés még ahhoz, hogy konkrét edzéstervvel lássatok el, de pár tippet már generálhat. Ha elolvassátok ezt ( korpa.blog.hu/2012/01/07/2011_a_szamok_nyelven ), az egész tavalyi évem le van írva számokban. Ez még mindig kevés, de az ébredési pulzusnál azért mégis több:)
Kevés hosszút biztosan nem futok és 2 nap hosszabb egymás után szintén nem hiányzik.
Érdekes, hogy az eszetekbe sem jutott, hogy a maratonom a realitás, a félmaraton meg inkább erőn felüli.
Nálad meg pont fordítva, a félmaratonod vagy igazából Te, a maraton meg csak úgy 'kicsúszik'?:))

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 16:51:01

@korpaZASZ: a linken található adatokból nekem nem jön le a válasz a kérdésemre, akkor írom konkrétabban: az utóbbi 2 hónapban hány 30 km vagy a feletti edzésed volt, és milyen tempóban (avagy hány%-os pulzustartományban)? Hány után futottál másnap legalább 20-at?

Más: ilyen szerintem nincs, hogy erőn felüli. Amit megfutottál, azt nyilván meg tudtad futni, senki nem rakta a lábaidat helyetted. (Kivéve persze az irreális eredményt adó hátszeles/lejtős versenyek, de vagyunk annyira felnőttek, hogy nem ilyenekről beszélünk.) Néha kihozod magadból a 100%-ot, máskor meg talán csak 90-et. Egy pohárba nem lehet egy pohár víznél többet tölteni :o) Szerintem.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.02.02. 17:04:30

Az utóbbi 2 hónapban Dec felkészülés volt egy hegyi maratonra, Jan pedig alapozó munka.
6 ilyen futás volt, átlag 37.8km (átlag 80%on, de mert rengeteg szint volt benn).
Egy után sem futottam 20at, viszont mondjuk most vasárnap meg 50 volt a táv. Szóval valsz. nem a hosszú futások hiányoznak.
Most kicsit lehet úgy jön le, hogy mennyire csalódott vagyok a maratoni időmmel, de az egész csak amiatt jött elő, hogy 1:27en kívüli HM-nal ennyire szuper maratont futottál. Te tehetsz róla, ha így jobban tetszik: tegnap még minden happy volt, most meg WTF hangulatom van:))

Hiver · http://42195.blog.hu/ 2012.02.02. 17:09:52

@korpaZASZ: Én kérek elnézést :o)
Lelki békéd megőrzése érdekében elárulom, hogy a félmaratoni PB-m 1:23:25, csak ezt uszkve 10 éve futottam. 2003-ban volt az utsó jó felesem NIKE-n (1:25:33), de azóta a legjobbam 1:30:40, tavalyelőttről. Tavaly meg csak egy meleg NIKE volt, amit 5-nél versenyből átsoroltam edzés kategóriába, 1:33 lett. Edzésen, tempófutáson futottam 1:32-t is novemberben. Szóval epedve várom a Vivicittát, hogy mire leszek jó ezek után. De az 1:24 ki van zárva...
süti beállítások módosítása